Gran Canaria til Cap Verde, d. 9. – 16. november 2017
En café med stærk wi-fi til blogopdatering |
Nå, men vi
gik på havnekontoret for at afregne og på vej derfra besluttede vi at tage
chancen og bare sejle. Kl. 10.00 smed vi fortøjningerne og tog hul på de 830
sømil til Mindelo på øen Sao Vicente, Cap Verde. En flok legesyge delfiner
ønskede os god tur og den første dag gik vi for motor, da der ingen vind var. Kl.
23.30 slukkede vi motoren og rullede genuaen ud og skød en god fart på 4-5
knob. Så langt så godt. Vores rekord blev på 1., 2. og 5. døgn hvor vi sejlede døgnmål
på 120 sømil, som er ganske tilfredsstillende for den størrelse båd som vores.
Vores topfart ligger lidt højere, men hvis vi vil sejle over 120 mil i døgnet,
skal vi sætte for meget sejlareal op, og det bliver for voldsomt. Det gør man
kun hvis man for eksempel sejler kapsejlads. Vi skal jo også bo i båden (lave
mad, sove, læse og gå på toilettet) og foretrækker at båden glider frit og
ubesværet gennem søen. Da vi ikke skulle risikere at skulle rebe storsejlet i
mørke, går vi aldrig natten i møde med storsejlet helt oppe. Altså fra nu af! Fordi,
på dag 3 om eftermiddagen, da vinden lagde sig fuldstændigt, men der var stadig
store søer, satte vi et stramt storsejl (for ikke at vippe for meget) og
startede motoren. Midt i den efterfølgende sorte nat, uden måneskin, blæste det
pludselig voldsom op til en kuling styrke, og vi burde have taget storsejlet
ned, men det var ikke forsvarligt at gå på dæk i mørket, i så voldsom vind og 3
meter høj sø. Så vi sejlede alt for stærkt indtil det blev lyst og vi kunne få
sejlet ned. Heldigvis sov jeg imens og da jeg spurgte Mikael om det ikke liiige
var lovlig voldsomt, så sagde han: vi skal bare slappe af og nyde farten! (ca.
7 knob!). Fint, så sov jeg videre og nød at fornemme bådens fart gennem vandet.
(Der er kun 1cm glasfibervæg mellem køjen og det fossende vand).
Med vinden
kom der desværre også søsygen på besøg, og ud over det har jeg to gange fået
migræne midt om natten. Heldigvis har jeg smertestillende piller som fjerner
smerten men til gengæld gør mig træt og jeg kan sove i timevis. Når jeg har det
allerværst, får jeg tanker som: oh, kunne jeg mon ikke tage en flyver hjem i
næste havn og mødes med Mikael når han kommer til næste havn? Men den tanke
forsvinder heldigvis når jeg får det godt igen, og bortset fra det, er jeg nok
ikke den eneste der kommer igennem det samme, når det virkelig bliver hårdt på
sådan en tur. Og søsygpiller har jeg
også prøvet og de hjælper godt nok på kvalmen, men til gengæld får jeg en
metalagtig smag i munden, sådan så al maden smager underligt. Ja, det er ikke
nemt med al den sejlads 😊.
De sidste
fire dage mod Cap Verde gik med sejlads for forsejl alene og til sidst tog vi
de sidste 11 timer for motor, da vinden forsvandt igen, så vi nød den sidste
dag med at bade på badeplatformen, læse og lave varmt mad – bøf med løg, som
blev kaldt ”land i sigte” bøf, for den var klar lige efter vi så land for
første gang i 7 dage! I alt tog det os 7 døgn og 7 timer at sejle de 830 sømil, og det er vi ganske tilfredse med. I løbet
af den uge havde vi nået at udvikle en form for rutine om bord hvad søvn angår.
Solen gik ned kl. 18-19, og kl. 20 gik Mik ned for at sove. Ved midnatstid byttede
vi plads og jeg sov ca. 5 timer og stod op før solopgang og tog over. Om
natten havde vi meget glæde af at lytte til lydbøger og om dagen, hvis vi ikke
var for søsyge, kunne vi spise lidt (det blev ikke til ret meget!), læse, løse
kryds og tværs, se lidt film på pc og sove.
Alt i alt
var det en ok tur, hvor vi for første gang prøvede at sejle så langt på en gang
og vi klarede den meget godt, både os som besætning men også båden, som vi føler
mere og mere tillid til. Vi oplevede at sejle i det klareste måneskin, i dejlig
solskin og sandomsvøbt sol, for det blæste ud fra Sahara med masser af
flyvesand i luften. Denne sand gør også
at solnedgangene får en special rød-gul farve og båden bliver dækket med et
fint gulligt lag hele vejen rundt, så selv vores snore og reb er gule alle
sammen! Vandet indeholder også mere salt end i de danske farvande, så hver gang
vi går en tur på båden kan vi samle flere gram saltkrystaller, og af samme
grund er vi nødt til at spule båden med ferskvand når vi kommer i havnen.
Vi har ingen
faste planer, men vi har aftalt at ligge i havnen så længe som vi har lyst,
komme til os selv, se så meget som muligt af øen og så, når vi er trætte af at
være i land, så er det tid til at tage hul på næsten tre gange så lang en tur
på vandet mod Tobago i Caribien.
De
første indtryk af Mindelo på Sao Vicente, Cap Verde
Gæsteflag |
Vi ankom i
havn kl. 17 og blev mødt af et venligt marinapersonale, fik ordnet de praktiske
ting og stiftede bekendtskab med havnens flydende bar, hvor der er wi-fi (som
så ændrer koden hver dag og man må betale en kop kaffe eller andet for at få
den nye). Forbindelse er dog ikke ret god, men det er bedre end ingenting.
Selve havneområdet er kameraovervåget og der er op til flere vagter der sørger
for, at kun sejlerne kommer ind. Toilet og bad-forholdene er faktisk bedre end
visse steder i Europa, hvilket er overraskende.
Gade i Mindelo med en af de mange pickups |
Når man
træder udenfor havneområdet, er det en anderledes verden der viser sig. Der er
en skærende kontrast mellem fx en BMW-sportsvogn på den ene side og de tiggende
mænd og kvinder på den anden. For at indklarere skulle vi gå til migration
myndighederne og marinapolitiet. Lige udenfor disse kontorer stod ca. 50 unge
mænd langs gaden, og jeg var nysgerrig nok til at spørge politimanden, hvorfor
de stod der? ”For at søge arbejde, de prøver at finde et job ved porten til
industrihavnen”. Det var dagarbejdere der håbede på en dags arbejde, enten på
havnen, eller hvis der kom nogen i pickup for at hente billig arbejdskraft.
Mindelo down town |
Cap Verde
var portugisisk koloni til 1975, og der tales stadig portugisisk, som officielt
sprog i skoler, parlament og andre officielle instanser. Befolkningen er meget
ung (55% er under 24 år), religionen er kristen katolsk og modersmålet er
creolsk, som er en kombination af det sprog som de europæiske kolonister talte
og de slaver som blev bragt hertil fra Afrika. Det blev til et symbol på
homogenitet og sammenhold på de 10 øer som danner denne øgruppe. Politisk og
økonomisk er landet en demokratisk republik, hvis økonomi har oplevet øget
vækst i de sidste mange år.
Her bygger de huse ved at hejse legablokke op med håndkraft (tag jer ikke af strandstorken med skumgummi under armen!) |
Den første
dag har vi brugt på at gå rundt i byen, set markedspladsen, flere små
supermarkeder hvor der står mest to vagter i form af unge veltrænede mænd i
mørke uniformer, mørkerøde beretter og med solbriller på. Og så har vi endelig
fundet et stykke skumgummi der passer til vores hynder i cockpittet. Tænk at vi
har ledt efter det siden vi forlod Danmark, og første dag her og dér var det,
til en yderst favorabel pris oven i købet, og præcis i de mål vi skulle have!
Det var godt nok en butik med fiskeudstyr vi ledte efter, men det er tit at man
i stedet falder over noget andet. Der findes ikke en fiskeudstyrsforretning
her, men det lykkedes os at finde noget 1 mm. line og nu mangler vi en ny sprutte,
fordi en tun rendte med både vores sprutte og hele linen på vej hertil. Den hev
så hårdt at Mik ikke engang kunne få fiskestangen op af holderen og kunne ikke
bremse hjulet kraftigere. Da linen ikke var længere, sprang den. Øv! Så nu har
vi en ny og kraftigere line på, men vi leder stadig efter en sprutte.
Gadesælgere |
Kirken udefra |
Byens kirke hvor vi skal forbi og se om der er gudstjeneste på søndag |
Der er mange
både i havnen, især fordi kapsejladsen Sail the Odyssey´s mange deltagerbåde er
her til d. 23. november. Ud over dem er der andre ligesom os, ikke deltagende i
nogen kapsejlads, med besætninger fra hele verdenen. Lige nu er der 4 danske
både, med flere på vej, så det er ganske imponerende for sådan et lille land. De
fleste af de andre både er meget større end vores, og det betyder at de sejler
hurtigere, så det er ganske hyggeligt når vi fx møder en svensk båd med samme
størrelse som vores 😊.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar