Mirelas blog

Man bliver aldrig for gammel til leg ;-)

søndag den 13. august 2017

Biscayen 1. dag, torsdag d. 10. august 2017

Solopgang på 2. dagen
Vi regner med, at turen over Biscayen vil tage os tre døgn, selvfølgelig alt afhængig af vind og vejr. Starten gik som planlagt, ud af havnene med tidevandet kl. 7.00. Heldigvis kom der ikke andre både udenpå os dagen før, så vi var fri til at sejle når vi ville. Solen skinnede, vinden var jævn til frisk i ryggen så alt tegnede sig jo fint for det første døgn. Der var stadig store dønninger fra den kraftige blæste dagen før, så Blue Dane rullede en del på hver eneste af dem. Sidst på dagen lagde vinden dog sig lidt og vi fik lavet god varm aftensmad. Dagens højdepunkt var ved 15.00 tiden hvor en flok delfiner for første gang gjorde os selskab i ca. en time. De blev ved med at svømme med, rundt om båden og springe flot i luften mens vi kaldte på hinanden af begejstring: Kom og se her, de er jo lige her tæt på mig! Vi filmede og tog billeder, men desværre kan jeg ikke uploade film herinde, men kan ses på FB-siden.

Mens vi så på de legesyge delfiner fik vi bid i fiskelinen. Men ak, der var ingen fisk, men en måge der havde fået fat i blinket. Selv om vi godt vidste at delfiner ikke tager vores blink, var vi alligevel nervøse indtil det vidste sig at en måge var på spil. Den havde hevet så hårdt, at krogen var rettet ud men den fløj videre derfra og så ikke umiddelbart såret ud. Senere kom der delfiner igen på besøg, og denne gang havde de en lille unge med. Det er dejligt med en lille sjov indslag på sådan en lang overfart!

Biscayen 2. dag, fredag d. 11. august 2017

Natten gik fint, vinden lagde sig til svag til jævn og det fortsatte også hele dag 2. Jeg sov lidt efter aftensmaden. Mikael gik i seng da det blev mørkt ved 21.30 tiden. Natten var lyst op af måneskin og stjerner, og der var ingen trafik. Da Mikael overtog vagten, så han dog et par sejlbåde langt ude i horisonten.
Højdepunktet på 2. dagen var, at vi satte den farverige gennakker, da vinden nærmest døde fuldstændigt og vi gjorde ikke mere and 2-3 knob. Båden accelererede gevaldigt og farten steg til det dobbelte, men efter nogen timer tog vi den ned igen, for vi kunne ikke holde den rigtige kurs imod vinden.

Gennakkeren med alle sine farver
I dag er livet ombord mere rolig, vi ruller ikke så meget fra side til side, så alt er selvfølgelig lettere, både at få sovet lidt, læst lidt og lavet mad. Vinden bliver mindre og mindre af og vi sejler ikke mere end 4 knob. Ikke nogen delfiner i dag.

Biscayen 3. dag, lørdag d. 12. august

Natten til lørdag var roligere og varmere end den forrige. Kl. 02.30, da jeg overtog vagten efter Mikael, døde vinden helt og vi blev nødt til at starte motoren. Tykke Bertha og det elektriske selvstyre blev sat på arbejde i stedet for vindror og sejl. Ingen vind betyder ingen bølger så Mikael blev vugget i søvn mens jeg holdt udkik. Jeg kom ind i en rytme der hed: sæt æggeuret på 20 min., lig dig til rette i cockpittet og slappe godt af, rejs dig så når uret ringer og se dig omkring. Det eneste jeg kunne få øje på hele natten var den smukkeste fuldmåne der lyste vandet omkring mig op, og det kan godt ske jeg faldt i søvn et par gange og vågnede med et sæt da uret ringede.
Ved 7.30 tiden lavede jeg mig en kop kaffe og sad og kiggede over det helt blanke hav, da pludselig en kæmpe hval dukkede op fra det 4-5 km dybe vand og ville lige tjekke os ud. Mik sprang fra slingrekøjen (en køje der selv under helt normale omstændigheder er ret svært at hoppe ud af) og søvnforvirret fik fat i kameraet. Desværre fik vi kun hvalen at se en gang mere, lige bag båden, men vi var ikke hurtige nok med kameraet.  Det skulle vise sig senere at en anden hval kom forbi, og denne gang fik vi den i kassen.
Som sagt er vinden helt væk og jeg kan sidde i cockpittet og skrive uden at blive svimmel. Vi har læst højt for hinanden (tak Jørgen for bogen ”På Atlanten med Gipsy Girl”. Du havde jo ret, de to mennesker har oplevet det der er værre, især da de sejlede over Biscayen. Vi har grinet så meget sammen og vi synes den var rigtig god!), hørt podcasts, løst kryds og tværs og hørt musik. (her er det så tak til Flemming, du har virkelig valgt en masse god musik til os, dejligt 😊).

Først om eftermiddagen kom der mere vind, denne gang fra øst, så nu kunne vi sejle for sejl igen. Vi regnede ud, at hvis vi fortsatte med den gode fart vi havde i løbet af aftenen, så ville vi komme i havn midt om natten. Derfor tog vi forsejlet ned og sejlede med storsejlet alene. Nu passede farten til, at vi kunne komme ind tidligt om morgenen.

Klokken 9.00 var vi færdige med at fortøje i Coruna Marina og gik straks op for at tage et tiltrængt bad. Det er først nu, her i Spanien vi for alvor har fået sommertemperaturer og vi kan gå rundt i korte bukser hele tiden. Det er først nu, fire uger efter vi forlod Middelfart, at vi rigtig er afsted og kan nyde varmen.

Op i byen fejrede vi det hele med en kold drink 🍸🍹