Mirelas blog

Mirelas blog
Man bliver aldrig for gammel til leg ;-)

fredag den 19. januar 2018

Drømmen er blevet til virkelighed!

1. januar 2018, Grenada

Caribien!!!

Vores drøm om at sejle til Caribien i egen båd er blevet til virkelighed. Det er d. 1. januar 2018 og vi ligger i Port Louis på øen Grenada. Større kan det ikke blive. Jul på Tobago og nytår i Caribien. Hvad kan man ellers ønske sig? Som sejler vil man sætte pris på god vind i sejlene, eller som man siger på engelsk, fair winds, pålideligt udstyr ombord, en kompetent kaptajn der kan fører skibet sikkert frem og skønne oplevelser i land.






Grenada er en selvstændig ø, der tidligere har været både fransk, og senest, til 1974, engelsk koloni. Ligesom på de andre vestindiske øer, har man brugt afrikanske slaver som arbejdskraft på øens sukkerplantager. Grenada og de andre caribiske øer er en del af en vulkansk bjergkæde dækket af skov og gennemskåret af floder.
Denne lille båd vil jeg gerne have i vores have!


Havnen
I den sydlige del, hvor vi befinder os, er der dejlige strande og mange små bugte hvor man kan anker op og nyde stilheden. Grenada bliver kaldt krydderiernes ø, fordi der produceres mange forskellige slags krydderier, især muskatnød. Den er også berømt for kakao og chokoladeproduktion og man kan som turist besøge chokoladefabrikker og romdestillerier.


Bare en af de kæmpe sejlbåde i havnen

Sejturen fra Tobago var på 83 sømil, en tur der med 5 knob skulle have taget os 17 timer. Men vi havde en frisk halvind med bølger på 2 m hele vejen. Selv om vi sejlede med rebet forsej alene, kom vi frem efter kun 14 timer! Det betød at vi kom i havn før solen stod op, og måtte lægge os til dieselkajen et par timer og vente på dagslys. Havnen Port Louis er forholdsvis ny og har især plads til både der er betydeligt større end vores lille 32 fods LM. Vi kaldte på VHF og der stod en 4 mand store modtagelseskomité ved pontonen. Sikke service! Vi var sikre på det var en dyr havn, men det vidste sig at koste 180 kr. i døgnet. Det bedste ved at komme hertil var i det hele taget at ligge i havn for første gang i en måned. Det betød også rigtig brusebad for første gang i en måned og hurtig internet oven i købet.

Med minibus 

Dagens helt igennem god oplevelse
























For at komme til byen herfra havnen, skal man bare stille sig ud på vejen og indenfor få minutter kommer der en af de utallige små private minibusser som koster kun 6 kr. per tur per person. Dejlig nemt og billigt. Når man er afsted i et år og har kort hår, er det nødvendigt med en klipning sådan ca. hver anden eller tredje måned. På denne tur er jeg blevet klippet både i Portugal og på Madeira. Så nu var det tid til det igen, her på Grenada. Hver gang jeg spurgte i en salon her i byen, sagde de, at de ikke kunne klippe mig. Salonerne er mest brugte af de lokale kvinder der skal have glattet og specielbehandlet deres krusede hår og ikke klippe sådan et kedeligt glat og kort hår. Jeg skulle finde et barbershop. Altså der hvor mænd normalt bliver klippet og barberet! Så har jeg for første gang prøvet et barbershop ejet af to brødre, hvor den ene der klippede mig havde arbejdet som frisør i 19 år i New York. Han havde svær gigt i sine fingre og kunne ikke bruge saks, så han klippede mig med en af de trimmemaskiner Mik bruger til sit eget hår. Til sidst, hjalp hans bror med det sidste finish med saks rundt om ørerne. Hold da op en hyggelig og helt igennem anderledes oplevelse jeg fik der! Jeg fik hele to mænd til at ordne mit beskedne og korte hår :-).

Kylling med ris og stegte bananer 

Kakao og muskatnød

Kakao og muskatnød
Grenada – Halifaxbugten, 3.januar 2018

Caribien fun ;-)
Efter en uge i havn er vi igen sejlet ud for at udforske nogle af de mange hyggelige bugter, både her langs Grenadas vestkyst og videre nordpå, hvor en perlerække af øer danner rammer om de scenarier vi har drømt om hjemmefra, mens vi har planlagt denne tur. Det azurblå vand, de gyldne strande og de rolige ankerbugter er det man forstår ved Caribien, ved at sejle væk hjemmefra og udforske en natur der er så meget anderledes end den vi kender fra vores breddegrader.

Første stop på vores tur, der i øvrigt er begyndt at føre os stille og roligt nordpå, er Halifax Bay, en godt beskyttet ankerbugt som ikke byder på nogen sandstrand, men til gengæld er der skov helt ned til vandet med en vidunderlig lyd af cikader når solen er gået ned. Da vi ankom ved 10-tiden om formiddagen, var der et par fiskere i gang med at samle garn. Det passede med, at da vi var færdige med at pumpe gummibåden og vi sejlede i land, var den ene af dem også klar til at gå hjem. 

Dinghyen låst til et træ 


Umiddelbart kunne vi ikke få øje på en sti fra stranden til den vej vi så på vores kort. Den gode mand gav sig tid til at vente på os og vise vej, først lidt langs med stranden, så gennem en å der løb ud i havet og så videre af en lille smal og stejl sti op til vejen. Jeg troede at hans bil holdt på vejen, men nej, han stoppede bare den første og bedste pickup truck og inviterede os til at hoppe med på ladet. Vi satte os mellem nogle dunke, mens han satte sig helt ud på kanten. Man kunne godt se at han var vant til det, jeg ville ikke turde sidde der, mens chaufføren kørte rimelig friskt rundt om hjørnerne. Få minutter senere nåede vi der, hvor han skulle af og der hoppede vi også af og sagde tak til chaufføren, uden på noget tidspunkt at få øjenkontakt med ham gennem de stærkt tonede ruder. Det er sådan man få gratis kørelejlighed, kunne vi så konstatere. Derfra ville vi gå til et vandfald i nærheden, altså ca. 5 km. selv om det var varmt så vandet drev ned af os, vejen var smal og til tider ret stejl, fik vi set et smukt vandfald og på vejen dertil så vi rigtig mange kakaotræer og muskat-nødetræer. Det var en oplevelse! Det endte med at vi gik ret mange kilometer og da vi kom tilbage til både, kunne vi bade i det klare vand og skylle sveden væk. Det er det bedste ved at ligge for anker 😊.

Concorde waterfalls


Carriacou og Petite Martinique, 6-  januar 2018

Til øen Grenada tilhører også de to mindre øer Carriacou og Petite Martinique. Det er så utrolig dejligt at komme sejlende til en caribisk bugt (denne gang Tyrell Bay på Carriacou), kaste anker på 2,5 m vand (!) og tage dinghyen i land for at møde en helt ny verden. For hver eneste ø er anderledes og vi glæder os til at møde indbyggerne, smage maden og gå lange ture for at se hvordan de bor eller bare nyde naturen. Man kan læse om det, drømme om det og så virker det bare helt normalt og hverdagsagtigt når man selv endelig er her. Det kan være vanskeligt at komme gennem brændingen med gummibåden, derfor kan vi godt lide at restauranterne, cafeerne og supermarkederne herover ofte har deres egne små landgangsbroer til kunderne. Det gør det nemmere når man fx skal handle. De fleste steder er der også fri wi-fi når man er kunde. Den korte sejlads fra Grenada til Carriacou foregik mest for motor da vi havde modvind! Det lyder måske skørt, men da vi kun skulle sejle i 6 timer, gad vi ikke at pakke storsejlet ud. Hvis det var derhjemme vi skulle "så langt", havde vi nok gang i begge sejl, for 6 timer er jo en lang tur. Men nu føles 6 timer som barnemad og vi regner det ikke for noget særligt. 

Tyrell Bay er stor og godt beskyttet mod østen og nordenvind. Derfor er den meget besøgt af sejlere og lige nu er der ca. 30 både for anker. vi stikker kun 1,5 m. så vi plejer at gå langt ind mod land, hvor der som regel er god plads.



Dejlig tæt på land og pizzarestauranten Lazy Turtle


Carriacou betyder "øen omgivet af rev" på Carib- sprog. Men det betyder ikke at det er farligt at sejle ind til øen eller at det er svært at navigere til og fra den. Indbyggerne lever af landbrug, fiskeri og søfart. Her er det også muligt at få sin båd på land for at få repareret noget. For at komme rundt er det billigst og sjovest at tage bussen. Her er bussen ofte en gammel Toyota varebil udstyret med 5 sæderækker. Når der er tryk på, lykkedes det at få 19 mennesker ind i en bil på størrelse med et gammelt rugbrød.Vi prøvede at køre med en, der egentlig var på vej den modsatte retning, men vi kunne bare hoppe ind og køre med både frem og tilbage, han ville tydeligvis ikke risikere at vi tog en anden bus til byen. På vej tilbage fra byen kørte vi med en meget gammel bus, der knap nok kunne lukke sine døre, men den obligatoriske høje musik var på sin plads. Hjemme i DK hører de unge mennesker høj musik i ørene, men her har de en lille radio med som spiller for fuld skrue. Det er nok meningen, at vi andre skal kunne høre, hvad de kan lide af musik. Og den bliver ikke slukket eller skruet ned for, når de stiger med i bussen, medmindre buschaufføren siger det. Chaufføren er også villig til at holde stille ca. 5 minutter, hvis en af kunderne lige skal ind på den lokale grill og hente take away. Ja, vi er kommet langt væk hjemmefra, hvor tidsplaner for eksempel er ikke eksisterende. Man har god tid og man giver sig god tid. 

Lokal bus udefra

Bussen der havde rigtig god tid


Lokale fiskere på arbejde


En af morgenene var vi vidner til de lokale fiskere der var i gang med at hive garn i land. På tidspunkt var der tre snorkeldykkere i vandet, 4 mand i 2 både og 8 andre på land. Så effektivitet er nok heller ikke så vigtig, så længe man har god tid til at gøre det man skal.

Når man går rundt på disse småøer, er det meget normalt at møde høns med deres små kyllinger, geder, får, køer, hunde og katte der går frit omkring. Tit ligger hunde og sover midt på vejen, så bilerne kører en pæn bue udenom. Det er ligesom om alle skal jo være her på deres egne præmisser. Således er der en stor kontrast mellem disse landlige billeder og de idylliske strande.

Geder der græsser langs med vejen

En høne med sine små kyllinger, midt på vejen
 

Paradise Beach på Carriacou




















Paradise Beach på Carriacou
























Sant Vincent og Grenadinerne, d. 11. januar 2017

Efter Tobago og Grenada, er det tredje gang vi indklarerer i et nyt land her i Caribien. Sant Vincent og Grenadinerne er et selvstændigt land dannet af større og mindre øer, som er meget populære blandt lystsejlere, fordi de har brede hvide strande, store områder med koralrev hvor man kan dykke eller snorkle og der er ankerbugte for enhver smag. Selv om vi krydser grænser når vi sejler imellem disse øriger, behøver vi ikke at lære en ny valuta at kende: de bruger alle sammen østcaribiske dollars, på nær Tobago (tobago dollars) og de franske øer, der bruger euro. Mange steder kan man også benytte US-dollars eller betale med VISA eller Mastercard.


Belmont Bay på Union Island
Union Island: 11. – 14. januar. Vi kastede anker i Clifton bay, startede med at tjekke ind ved 10-tiden (der var kun en times sejlads fra Petite Martinique) og var ivrige efter at opleve denne lille men meget smukke ø. Clifton er den største by, hvor der er en fiskerihavn, en lille marina, toldmyndigheder og en lille flyplads/lufthavn. Dens landingsbane ligger ganske tæt på ankerpladsen, så det er godt der kun er små flyvemaskiner der lander her. Der har tidligere været planer om at bygge en ny og større marina tæt på byen Ashton, men det hele er stoppet på grund af de negative økologiske konsekvenser for hele området. 

Vi er laaaangt hjemmefra
Pas på kokosnødderne :-)
Union Island er kun 9 kvadratkilometer og der bor ca. 3000 indbyggere, som hovedsageligt lever af turisme. Der er charterturisme, lystsejlere ligesom os, turister der bor på små hyggelige hoteller og alt det skaber mange jobs for øboerne. Der er mange restauranter, cafeer, barer og små supermarkeder. Priserne er ligesom hjemme i Danmark, men nogle ting er bare meget dyrere end derhjemme. Fx koster et stk. æble 5 kr., én køkkenrulle koster 12 kr. og en lille pakke med 3 papirbleer til småbørn 22 kr.! Så det er billigere at købe bananer eller mango, og det er godt at vi ikke har småbørn ombord :-). 




Mayreau, Tobago Cays og Canouan – 14.-17. Januar

Ankerpladsen på Tobago Cays
Når man sidder derhjemme en kold december måned og planlægger hvordan, hvor længe og hvilke øer man skal besøge når man kommer til Caribien, er det svært at forestille sig hvordan her ser ud og hvad man skal forvente. De andre sejlere som har været her før, sagde at hver ø er forskellig og at der er noget for enhver smag. Hvad fx vejret angår, har vi oplevet megen vind og regn, men til forskel fra i DK, så er bygerne kortvarige og lige så snart solen kommer frem, er der 28-30 grader igen! Der er tit at vi kommer afsted uden paraply og i værste tilfælde kan vi risikere at blive gennemblødte af sådan en byge. Men vi kan da være heldige og være i nærheden af en lille bar eller restaurant og få os en drink eller en kop kaffe mens regnen driver over.

Ankerpladserne er tit næsten fyldte til bristepunktet og det kan være en kunst at snige sig gennem flere 50+ fods katamaraner og finde en plads til vores lille LM. For ja, vi må indrømme, det er tit vi er den mindste båd for anker eller i havn. Især på Tobago Cays, som er en lille ubeboet øgruppe, hvor alle sejlere skal opleve at se skildpadder, farverige fisk og koraller, der kunne vi komme helt tæt på stranden. Så denne gang var det en fordel at komme i sådan en lille båd.

Et halvt årsdag fejret med besætningen fra Nordlys 

Den 15. januar var det et halvt år siden vi sejlede hjemmefra og vi skulle fejre det. Nogle dage forinden skrev jeg mails frem og tilbage med Lisbeth fra Nordlys og håbede vi kunne mødes på Mayreau. Til vores store overraskelse, dukkede de op i Salina Bay allerede d. 14. januar, så nu havde vi også nogen at fejre det sammen med. MeeToo sluttede sig også til, og nu var vi tre danske både i den fine bugt og det er selvfølgelig dejligt at kunne snakke med de andre sejlere som vi har mødt op til flere gange på vores tur. Selv om vi ikke følges, møder vi jo hinanden og udveksler erfaringer og deler oplevelser med hinanden.


De kom til at lade livet og blive grillet på stranden

Hvis man kommer på disse kanter, skal man ikke snyde sig selv fra at besøge Mayreau og Tobago Cays. De er helt sikkert et besøg værd, men også meget turistet. Der ligger krydstogtskibe på skift ud for øerne og der bliver organiseret middage med underholdning på stranden, og lige før det bliver mørkt, pakker de det hele væk og sejler videre. En anden slags turister er dem der kommer i lejede både, især katamaraner, sejler rundt mellem øerne og bruger penge i land. Og de lokale ved godt hvad de skal have for deres varer eller serviceydelser. Uden turisme ville det være svært at holde liv i mange af disse små øer.

Efter en gang turistindsprøjtning på Tobago Cays, skulle vi så prøve at sejle i havn på Canouan. Vi havde læst at en helt ny marina er blevet åbnet og vi tænkte at det var længe siden vi har fået et rigtigt brusebad og vi skulle nu også fylde vand i vores tank. Glossy Bay Marina åbnede i april 2017 og har fået fine ord med på vejen på internettet. Vi sejlede ind og en flink ung mand tog imod os og viste os til rette. Vi var lidt bekymrede for prisen, da det hele så ret fint og nyt ud. Han sagde at en båd i vores størrelse vil koste 64 dollars per nat. Vi gik hen til havnekontoret med vores papirer for at tjekke ind, men ak! Det var amerikanske dollars og ikke caribiske dollars prisen var i! (64 caribiske dollars er 130 kr. mens 64 amerikanske dollars er 391 kr.) En stor forskel som man skal huske at være opmærksom på, for det er meget tit man får priserne i US.dollars. Vi måtte pænt sige, at det var alt for dyrt for os og vi smed fortøjningerne og sejlede videre til ankerbugten for at ligge gratis og lige foran byen. Havnen lå alligevel på et forblæst hjørne og ret langt fra byen. Desværre er Charleston Bay ikke ret spændende sted, så vi blev kun en nat. Så Canouan blev ikke noget succes.

Bequia – 18.-22. januar


Vores ankerplads i Admirality Bay, Bequia
Lige efter en ret lunken oplevelse på Canouan, kom vi til Admirality Bay på øen Bequia. Her er der en helt andet atmosfære, og det hjælper selvfølgelig også at i denne weekend er der jazz and blues festival, som vi nyder i første parket, for vi har kastet anker lige bagscenen mellem palmerne.(igen er det en fordel med den mindste båd og den frækkeste skipper) Port Elizabeth er den eneste by på øen og den har rigtig godt ry blandt sejlere. Her kan man finde nærmest alt i reservedele til både, for der er tre forskellige marinabutikker. Der er også mulighed for at få renset bunden eller repareret diverse ting. Lige så snart man kommer, fornemmer man en god stemning og man føler at befolkningen er vant til at deale med turister. Ikke mindst når vi snakker priser 😊. Men vi har efterhånden vænnet os til, at ting er dyrere end derhjemme. 

Vand lige på siden af båden
Der er god service til sejlerne: man kan få fyldt vand og diesel lige på ankerpladsen, og det samme gælder vasketøjet. Vi fik hentet og leveret vasketøjet på båden, rent, tørt og lagt sammen til en pris af 120 kr. for to portioner vasketøj. Vandet kostede 75 øre per liter. Selv om det regner tit her i Caribien, er det ikke alle øerne der har lige mængder af vand, så det er ret dyrt at få 250 liter i tanken. 

Vi bliver her til d. 22. januar, så sejler vi videre nordpå, til det næste lille Paradis :-). 









Ingen kommentarer:

Interview i Magasinet Liv, dec. 2019

Magasinet Liv, som er en ganske udmærket dansk kvindeblad, har været så søde at ville interviewe mig, om hvordan det er at krydse et ocean. ...